¿Es considera “in itinere” l’accident d’un treballador si és desvia de la seva ruta habitual per portar a un company a casa?

Des de Infodret gestoria de Barcelona, els informem d’una nova Sentència del Tribunal Suprem que afecta a les empreses i autònoms.

El Tribunal Suprem, analitza si l’accident sofert per un treballador en desviar-se de la seva ruta de tornada a casa per portar a un company a casa és o no “in itinere”, en la seva sentència el TS considera que no es trenca la connexió laboral si el treballador, després de finalitzar la seva jornada, empra una mica de temps en un comiat, a xerrar amb un company o a acostar-li al seu domicili

El mort, oficial de primera de la construcció, tornava de deixar a dos companys a la seva casa quan el seu vehicle va ser colpejat per un altre provocant la seva sortida de la via.

La vídua i la filla reclamen que les corresponents prestacions de Seguretat Social es considerin generades per accident de treball. Esgotada la via administrativa, interposen demanda enfront del INSS, la TGSS, la Mútua Asepeyo i la mercantil ocupadora.

En primera instància, es desestima la petició. Les demandants interposen recurs de suplicació davant el Tribunal Superior de Justícia que confirma la sentència del jutjat. Considera que els fets mostren una fractura de l’element cronològic – alteració del recorregut per desviacions o alteracions temporals anormals per motius d’interès particular que trenquen el nexe causal amb l’anada o la volta del treball- que impedeix la consideració d’accident «in itinere», ja que el temps invertit a traslladar als dos companys excedeix «del normal requerit en dita exclusiva trasllat».

Les afectades decideixen elevar la qüestió davant el Tribunal Suprem. La sentència de 14 de febrer de 2017 (EDJ 5517) sosté que els fets provats acrediten que la finalitat principal del viatge durant el qual mor el causant posseeix clar tint laboral. Encara que podria haver tornat al seu domicili de manera directa, el desviament és per deixar als seus respectius domicilis a dos companys de treball.

Per tant, aquest període de temps és part del que correspon al seu propi viatge de tornada a casa, ocorrent el fatal accident en la continuació del desplaçament que anava a permetre la seva conclusió, podent qualificar-se, en conseqüència, com «in itinere», per no alterar-se el nexe causal. Aquesta interpretació flexible està en línia amb l’establerta per la jurisprudència del TS a l’hora de qualificar un accident com a laboral.

En aquest sentit, factors com acomiadar-se d’un company, acostar-li al seu domicili, o fins i tot realitzar alguna gestió intermèdia (recarregar combustible, acudir al servei, realitzar una mínima compra) no trenquen l’element cronològic d’anada i retorn del treball.

En conseqüència, s’estima el recurs per a unificació de doctrina i es reconeix a la vídua i a la filla del mort les prestacions de Seguretat Social de 18.283€ anuals.

Per a més informació sobre aquest article pot consultar-nos en infodret@infodret.cat

Aprofitem l’ocasió, per oferir-li nostre pack gestoria per a empreses per 120€/mes o pack autònom per 40€/mes.

Font: El Derecho

0 respostes

Deixa una resposta

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir el correu brossa. Aprendre com la informació del vostre comentari és processada